محسن فخری زاده: شخصیت اصلی در تلاش های هسته ای ترور شد
نوشته شده توسط : روح الله باقری



اما به مدت دو دهه مهندس هسته ای - که زمانی برای دانشجویانش در دانشگاه امام حسین تهران که در آن فیزیک سخنرانی می کرد ، یک منظره آشنا بود - به دلیل سو susp ظن اینکه وی یکی از شخصیت های اصلی در تلاش های هسته ای ایران است ، مورد توجه کارشناسان گسترش هسته ای قرار گرفت.

وی در سال 1958 در قم متولد شد و پس از سرنگونی شاه ، محمدرضا پهلوی ، در سال 1979 به سپاه پاسداران پیوست. حتی بعنوان یک دانشمند ، وی بعنوان سرتیپ سرلشکر ارشد را نیز در RGC حفظ کرد.
نچه راجع به وی اطلاعات کمی در دست است از منابع مختلفی از جمله گروه های مخالف ایرانی با برنامه های خاص خود ناشی می شود.

گزارش برجسته ناظر هسته ای سازمان ملل در سال 2011 ، فخری زاده را به عنوان شخصیتی اصلی در فعالیت مشکوک ایران برای توسعه فناوری و مهارت های مورد نیاز بمب های اتمی معرفی کرد و پیشنهاد کرد که وی در آن زمان هنوز در چنین فعالیت هایی نقشی داشته است.

فخری زاده یکی از تنها مهندسان هسته ای ایرانی است که توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای در اسناد خود نامگذاری شده است ، و به طور مکرر توسط بازرسان آژانس دعوت شد تا در مورد نقش خود صحبت کند ، روشی که به سختی از آن اجتناب کرد.

در آن زمان آژانس انرژی هسته ای اتهامات مربوط به کار بر روی سلاح های هسته ای را "به طور کلی معتبر" و "از نظر محتوای فنی ، افراد و سازمان های درگیر و بازه های زمانی" سازگار ارزیابی کرد.

بیوگرافی آلوارو موراتا فوتبالیست و همسرش + زندگینامه

در سال 2018 با ارائه نخست وزیر اسرائیل ، بنیامین نتانیاهو ، که به شنوندگان هشدار داد "نام او را بخاطر بسپارند" ، دوباره به درون قاب کشیده شد ، فخری زاده از این که کمپین ترور دانشمندان ایرانی داغ شده بود ، مطلع بود که در کانون توجه خطرناک قرار دارد .

اگرچه جزئیات کار و نقش دقیق وی مدتهاست حتی برای کسانی که زندگی حرفه ای او را مطالعه کرده اند مبهم است ، اما آنچه شناخته شده است این است که او به اندازه کافی مهم بود تا بتواند چندین سال در تیم امن در کنار تیمش نگهداری شود ، امنیت وی ، و برای بازرسان هسته ای ممنوع است.

اسنادی که بیش از یک دهه پیش ظهور کرده و جزئیات مربوط به یک لپ تاپ ، آژانس بین المللی انرژی هسته ای و مقامات اطلاعاتی را به اطمینان بالایی رسانده است که فخری زاده ، به همراه سایر دانشمندان غیرنظامی ، شخصیتی اصلی در برنامه تحقیقات هسته ای این کشور بودند که بین تأسیسات غیرنظامی و نظامی و حداقل تا سال 2003 فعالیت می کرد.

این اسناد با رد جعلی بودن توسط ایران ، به فعالیتهای مختلفی از جمله تحقیق در مورد سلاح سازی کلاهک و فناوری انفجاری مورد نیاز برای منفجر کردن بمب هسته ای اشاره داشت.

به گفته کسانی که در آن زمان انبوهی از مواد را می دیدند ، نام فخری زاده به عنوان یک رهبر برنامه در تلاش های ایران برای تسلط بر چرخه غنی سازی اورانیوم برجسته بود.

ایران همیشه علاقه خود به تولید سلاح هسته ای را انکار کرده و می گوید تحقیقاتش برای اهداف صلح آمیز است.

اگر مشخصات فخری زاده قبل از سال 2011 کم بود ، پس از آنکه سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی ، که وی با آن درگیر بود ، توجهات بیشتری را جلب کرد ، گزارش می شود که به مکانی امن تر منتقل می شود.




:: موضوعات مرتبط: خبرهای جدید , ,
:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: