آیا با رفتن ترامپ "ترامپیسم" هم خواهد رفت؟
نوشته شده توسط : روح الله باقری

شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای هواداران متعصب او شوک بزرگی بود. آنان نخست به امکان شکست او باور نکردند، سپس به واقعیت شکست او باور نکردند و سرانجام به رفتن او از کاخ سفید باور نکردند. اما همه این‌ها به تحقق پیوست. برخی جریان‌ها که هسته سخت "ترامپیسم" را می‌سازند و ترامپ را به چشم منجی می‌نگرند، اکنون "بشارتی" را که او می‌داد به دیده تردید می‌نگرند و از او سرخورده‌اند. 

جو بایدن در کاخ سفید: آغاز فصلی نو در رابطه آمریکا با جهان

گروه راست‌افراطی "پسران مغرور" (پرادبویز) معتقد است که ترامپ به وظیفه میهنی خود عمل نکرد و بدون نبرد کاخ سفید را به جو بایدن واگذار کرد. برخی اعضای این گروه حتی در فضای مجازی ترامپ را "شارلاتان"، "بی‌عرضه تام" و "فوق‌العاده ناتوان" خوانده‌‌اند. انتظار جنبش "کیوانان" که مروج "تئوری توطئه" است هم از روز "بیداری بزرگ" و تسویه حساب با "دولت پنهان" و بازداشت "نخبگان پدوفیل و شیطان‌پرست" برآورده نشد. اینکه ترامپ دیگر در قدرت نیست، برای هواداران این جنبش خود برهانی برای این واقعیت است که "دولت پنهان" بسیار قدرتمندتر از آن است که تصور می‌رفت و نه اینکه خود تئوری آنان از اول اشتباه بود.

با این همه، سرخوردگی هواداران ترامپ می‌تواند به سرعت جای خود را به اعتقادی دوباره بدهد. پیروان متعصب ترامپ به فرقه‌های مذهبی می‌مانند که آماده‌اند هر نوع روایت رستگاری در هر قالبی را بپذیرند، به شرطی که امید آنان به سعادت را زنده نگه دارد. فقط باید به آنان روایت جدیدی ارائه شود. برای نمونه اینکه منظور ترامپ از دوره دوم ریاست‌جمهوری چیز دیگری بوده است.

باید در نظر داشت که به‌رغم پیروزی چشمگیر بایدن در انتخابات، بیش از ۷۴ میلیون تن از رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ اعلام وفاداری کردند. اینان طیف ناهمگونی را تشکیل می‌دهند که بخشی از آنان به تدریج واقعیت شکست او را خواهند پذیرفت. اما شمار زیادی هم در او "قهرمان بزرگی" را می‌بینند که علیه "استبلیشمنت" قیام کرد تا آمریکا را دوباره به عظمت برساند و برای شهروندان آن عزت و احترام بیاورد. برای آنان حتی اگر ترامپ دیگر در کاخ سفید نباشد، بی‌اعتمادی نسبت به نخبگان سیاسی به قوت خود باقی‌ست. بسیاری از رهبران حزب جمهوریخواه نیز هنوز در میدان جاذبه ترامپ هستند. خود ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی گفته بود که تنها نیست و "جنبشی" از او پشتیبانی می‌کند. اگر چنین باشد، آینده این "جنبش" به کجا خواهد کشید؟




:: موضوعات مرتبط: خبرهای جدید , ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: